مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد

مزایای مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل

سوئد یکی از 10 کشور شاد جهان است و این موضوع تنها به شرایط اقتصادی این کشور مربوط نمی شود، یکی از ویژگی های زندگی در سوئد این هست که به شما این فرصت را می دهد که بین کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنید، در ادامه به 5 مورد از دلایل مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل اشاره می کنیم که موسسه EUSTUDY در این زمینه فعالیت دارد:

  1. فرصت تحصیل در برترین دانشگاه های اروپایی/ بهره مندی از آموزش با بهترین کیفیت
  2. فرصت تحصیل به زبان انگلیسی
  3. امکان مهاجرت همراه با همسر و فرزندان زیر 18 سال
  4. تبدیل ویزای تحصیلی سوئد به ویزای کار فقط با گذراندن 30 واحد در دانشگاه
  5. تحصیل رایگان فرزندان در مدارس این کشور
مزایای مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل
فرم درخواست مشاوره رایگان برای مهاجرت تحصیلی به سوئد

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی سوئد

تمکن مالی ویزای تحصیلی سوئد، براساس تعداد افراد خانواده و مدت زمان تحصیل در سوئد مشخص می شود، که به صورت اجمالی به صورت زیر می باشد:

  • مهاجرت تحصیلی به سوئد برای 6 ماه، 61,884 کرون سوئد برای دانشجو، 25,785 کرون سوئد برای همسر وی و 15,471 کرون سوئد برای هر فرزند لازم است.
  • تحصیل در سوئد برای 13 ماه، تمکن لازم برای دانشجو 134,082 کرون سوئد، همسر دانشجو 5,586,750 کرون سوئد، 3,352,050 کرون سوئد برای هر فرزند هست.


میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی سوئد

مراحل اخذ ویزای تحصیلی سوئد

برای دریافت ویزای تحصیلی سوئد، لازم است مراحل زیر را پشت سربگذارنید که در زیر به ترتیب آمده است:

  • دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  • پرداخت شهریه دانشگاه و گرفتن نامه تاییدیه
  • گرفتن نامه تمکن مالی از بانک (ترجیحا بانک پارسیان/پاسارگاد)
  • امضای پاسپورت معتبر 
  • ترجمه و اصل مدارک شناسایی و عقدنامه
  • آماده کردن نامه شغلی (در صورت وجود)
  • معرفی نامه از اساتید
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی سوئد در سایت سفارت
  • پرداخت اپلیکیشن فی اداره مهاجرت
  • آپلود مدارک در سایت سفارت سوئد
  • پاسخ به سوالات آفسیر (در صورت لزوم)
  • ارسال مدارک تکمیلی
  • حضور برای مصاحبه در سفارت (در صورت درخواست آفیسر)
  • انجام بیومتریک و پاسپورت چک در سفارت سوئد


مراحل اخذ ویزای تحصیلی سوئد

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در سوئد

دانشجویانی که قصد تحصیل در سوئد را دارند، جهت اپلای باید مدارک زیر را آماده کنند:

  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه مدارک تحصیلی (به همراه تاییدیه دادگستری و امور خارجه)
  • ترجمه ریزنمرات تحصیلی(به همراه تاییدیه دادگستری و امور خارجه)
  • داشتن مدرک زبان بین المللی (آیلتس/تافل)
  • انتخاب رشته مرتبط با مدرک تحصیلی
  • بازکردن حساب کاربری در سایت ادمیشن سوئد
  • پرداخت اپلیکیشن فی 


شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در سوئد

هزینه تحصیل در سوئد

هزینه تحصیل در سوئد، براساس رشته تحصیلی متفاوت است اما به صورت خلاصه به صورت زیر است:

  • هزینه تحصیل در سوئد، در رشته های گروه علوم اجتماعی و علوم انسانی، 80 تا 110 هزار کرون در سوئد اعلام شده است.
  • برای تحصیل در رشته های فنی و علوم پایه، هزینه تحصیل سالیانه در سوئد 12 تا 145 هزار کرون سوئد هست.
  • گران ترین رشته ها برای تحصیل در سوئد، رشته های طراحی و معماری هستند با هزینه 195 تا 290 هزار کرون سوئد است.


هزینه تحصیل در سوئد

تحصیل در دوره زبان سوئدی

شرکت در این دوره مناسب دو گروه هست، افرادی که از دانشگاه پذیرش گرفته اند و زبان تحصیل آنها سوئدی می باشد، اما دانش کافی را ندارند، یا گروه کادر درمان که می خواهند در این کشور مشغول به کار شوند.

تحصیل با مدرک دیپلم در سوئد

دانشجویان ایرانی میتوانند برای تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی در سوئد اقدام کنند، اما این نکته را در نظر بگیرید که تعداد رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شود، محدود هست.

تحصیل ارشد در سوئد

بیش از 900 دوره در سوئد برای مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شوند، دانشجویان برای تحصیل در این مقطع باید نمره ی آیلتس 6.5 و یا معادل آن در تافل را ارائه دهند.

شرایط تحصیل دکتری در سوئد

تحصیل دکترا در سوئد به منزله داشتن یک شغل هست و داشتن پیشنهاد شغلی به این معنی هست که می توانید سریع تر به اقامت دائم سوئد برسید و دانشجویانی دوره دکتری، حقوق نیز دریافت می کنند.

کدام دانشگاه سوئد را انتخاب کنم؟

لیست دانشگاه های معتبر کشور سوئد

مهاجرت همراه با خانواده به سوئد

مهاجرت همراه با خانواده به سوئد

دانشجویان با داشتن ویزای دانشجویی سوئد، می توانند به همراه همسر و فرزندان زیر 18 سال به سوئد مهاجرت کنند و همسرشان از امکان تحصیل رایگان برخوردار خواهد شد. برای دریافت ویزای همراه، دانشجو باید تمکن مالی کافی را نشان دهد به این معنی که می تواند هزینه زندگی خود، همسر و فرزندانش را در مدت زمان اقامت در سوئد، تامین نماید.

ویزای تحصیلی سوئد

ویزای تحصیلی سوئد

مجوز اقامت و ویزای تحصیلی سوئد، به گروهی از دوره های تحصیلی تعلق می گیرد که بیش از 90 روز هستند. اولین قدم برای اپلای ویزای دانشجویی این هست که از دانشگاهی به صورت تمام وقت و حضوری در سوئد، پذیرش گرفته باشید. ویزای همراه سوئد به صورت همزمان صادر می شود. تمکن مالی لازم برای یک نفر 13 هزار یورو می باشد.

اقامت دائم سوئد از طریق تحصیل

اقامت دائم سوئد از طریق تحصیل

اخذ اقامت دائم سوئد از طریق تحصیل، یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین راه ها می باشد، دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این نکته را لازم هست در نظر بگیرند که مدت زمان تحصیل، برای اخذ اقامت دائم شما محاسبه نمی شود و بعد از پیدا کردن کار با گذشت 4سال، واجد شرایط اخذ اقامت دائم سوئد می شوند.


محل اقامت و خوابگاه دانشجویی در سوئد

محل اقامت و خوابگاه یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان است، که گزینه های مختلفی پیش روی افراد هست و مهم ترین نکته ای که باید در نظر بگیرید وضعیت تاهل شما است، شانس اقامت در خوابگاههای دانشگاه برای افراد متاهل بسیار پایین هست.

محل اقامت و خوابگاه دانشجویی در سوئد

انتخاب یک شهر مناسب برای زندگی در سوئد

بهترین شهر برای زندگی در سوئد

تحصیل در سوئد یکی از بهترین پیشنهادها برای افرادی هست که می خواهند فرصت تحصیل و کار را در یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی داشته باشند، در ادامه شما را با شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد در مقاطع مختلف تحصیلی و گزینه هایی که دارید، آشنا می کنیم، سعی شده است در این بخش به تمامی موضوعاتی که برای تصمیم گیری نیاز دارید، بپردازیم.

تحصیل در دوره زبان سوئدی

شرکت در این دوره مناسب دو گروه هست، افرادی که از دانشگاه پذیرش گرفته اند و زبان تحصیل آنها سوئدی می باشد، اما دانش کافی را ندارند و یا گروه کادر درمان که می خواهند در این کشور مشغول به کار شوند، هرچند امکان تحصیل در سوئد به زبان انگلیسی است، اما برای افرادی که می خواهند به عنوان کادر درمان مشغول به کار شوند، داشتن دانش زبان سوئدی الزامی هست.

تحصیل در سوئد با مدرک دیپلم

دانشجویان ایرانی میتوانند برای تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی در سوئد اقدام کنند، اما این نکته را در نظر بگیرید که تعداد رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شود، محدود هست و برای تحصیل در برخی از رشته ها داشتن دیپلم سوئدی الزامی می باشد و دانشجویان ایرانی نمی توانند برای آن گروه از رشته ها از جمله گروه پزشکی اقدام کنند. از مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در سوئد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترجمه و اصل مدارک تحصیلی دبیرستان
  • مدرک آیلتس/تافل
  • رزومه
  • پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه (حدودا 100 یورو)

تحصیل ارشد در سوئد

بیش از 900 دوره در سوئد برای مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شود که در مقایسه با مقطع کارشناسی، تعداد قابل ملاحظه ای است، دانشجویان برای تحصیل در این مقطع باید نمره ی آیلتس 6.5 و یا معادل آن در تافل را ارائه دهند، مدت زمان تحصیل ارشد در سوئد 2 سال است و دانشجویان موظف هستند تا 120 واحد را پاس کنند، البته دوره های یکساله ی ارشد (60 واحد) نیز برای برخی از رشته ها ارائه می شود، اما اپلای برای دوره های یکساله را به شما پیشنهاد نمی دهیم. اپلیکیشن فی برای بررسی مدارک شما برای پذیرش در دانشگاه های سوئد حدود 100 یورو هست و این مبلغ non-refundable است، به این معنی که در صورتی که نتوانید از  دانشگاه پذیرش بگیرید، این هزینه به شما عودت داده نمی شود.

شرایط تحصیل دکتری در سوئد

تحصیل دکترا در سوئد به منزله داشتن یک شغل هست و داشتن پیشنهاد شغلی به این معنی هست که می توانید سریع تر به اقامت دائم سوئد برسید و دانشجویانی که در این مقطع مشغول به تحصیل هستند، حقوق نیز دریافت می کنند، اکثر رشته های تحصیلی در مقطع دکتری در سوئد به زبان انگلیسی ارائه می شوند، بنابراین دانش زبان انگلیسی و ارائه ی مدرک زبان مانند سایر مقاطع تحصیلی الزامی است. مدت زمان دوره دکتری در سوئد حدود 4 سال و 240 واحد هست. به طور کلی مدارک لازم برای پذیرش توسط هر دانشگاه به صورت مجزا مشخص می شود اما داشتن مقاله ISI برای تمامی رشته ها لازم است.

 5 دانشگاه برتر تحصیل در سوئد

در ابتدا به این موضوع اشاره داشتیم که دانشگاه های سوئد در گروه برترین دانشگاه ها می باشند و دانشجویان از تحصیلاتی با کیفیت بالا و رنکینگ جهانی برخوردار می شوند، در جدول زیر رتبه بندی5 دانشگاه برتر سوئد از سه سازمانTimes Higher Education (THE), Quacquarelli Symonds (QS), Academic Ranking of World Universities (ARWU) را در سال 2024  مشاهده می کنید.  

نام دانشگاهTHE 2024QS 2024ARWU 2023
Karolinska Institute50-37
KTH Royal Institute of Technology=97=73201-300
Lund University=106=85151-200
Uppsala University=14010582
Stockholm University=18511898

فرصت کار همزمان و بعد از تحصیل در سوئد

اجازه کار همزمان با تحصیل، فرصت های زیادی را برای دانشجویان در سوئد به وجود می آورد که شاید در نگاه اول اصلی ترینِ آن کسب درآمد باشد، هرچند این موضوع بسیار مهم هست  و به شما این امکان را می دهد که بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین نمایید، اما شبکه سازی و آشنا شدن با محیط و فرهنگ کار در سوئد از اهمیت به سزایی برخورد هست و به شما این فرصت را می دهد تا بتوانید بعد از تحصیل در فرصتِ 12 ماه ایی که به شما داده می شود، مشغول به کار شوید و با داشتن پیشنهاد کار (Job Offer) ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. دانشجویان می توانند تا 40 ساعت در هفته همزمان با تحصیل مشغول به کار شوند و حقوق دریافتی 8 تا 10 هزار کرون در ماه می باشد.

هزینه زندگی و تحصیل در سوئد

هزینه تحصیل در سوئد براساس رشته و مقطع تحصیلی متفاوت می باشد اما بازه هزینه تحصیل براساس گروه بندی رشته ها به شرح زیر است:

ردیفگروههزینه
(کرون در سال)
هزینه
(یورو در سال)
1علوم اجتماعی و علوم انسانی80000-1100007071.95- 9723.93
2فنی و علوم پایه120000-14500010607.92- 12817.91
3طراحی و معماری190000-2950001679.59- 26077.81

هزینه زندگی نیز براساس سبک و استایل زندگی شما، شهری که در آن ساکن هستید و تعداد اعضای خانواده متفاوت هست، جدول زیر، تمکن مالی لازم برای تحصیل در سال 2024 است که آخرین آپدیت سایت اداره مهاجرت سوئد می باشد.

مدت زمان اقامت در سوئدحداقل موجودیبه ازای همسر/پارتنرهزینه لازم برای هر فرزند
6 ماهSEK 61 884 (6 x SEK 10 314)SEK 25 785 (6 x SEK 4 297,50)SEK 15 471 (6 x SEK 2 578,50)
12 ماهSEK 123 768 (12 x SEK 10 314)SEK 51 570 (12 x SEK 4 297,50)SEK 30 942 (12 x SEK 2 578,50)
13 ماهSEK 134 082 (13 x SEK 10 314)SEK 55 867,50 (13 x SEK 4 297,50)SEK 33 520,50 (13 x 2 578,50)

 مهاجرت همراه با خانواده به سوئد

دانشجویان با داشتن ویزای تحصیلی سوئد، می توانند به همراه همسر و فرزندان زیر 18 سال به سوئد مهاجرت کنند و همسرشان از امکان تحصیل رایگان برخوردار خواهد شد. برای دریافت ویزای همراه، دانشجو باید تمکن مالی کافی را نشان دهد به این معنی که می تواند هزینه زندگی خود، همسر و فرزندانش را در مدت زمان اقامت در سوئد، تامین نماید. همسر شما اجازه کار تا 40 ساعت در هفته را دارد.

شهرهای دانشجویی سوئد

در این بخش شهرهای دانشجویی سوئد را به شما معرفی می کنیم، زندگی در شهرهای دانشجویی به این معنی است که فرصت پیدا کردن کارهای دانشجویی بیشتر است و می توانید همراه با دانشجوهای دیگر خانه بگیرید، همچنین تعداد گروه های دانشجویی بیشتر هست و می توانید با دانشجویان از ملیت های دیگر در ارتباط باشید، از شهرهای دانشجویی سوئد می توان به شهرهای زیر اشاره کرد:

استکهلم

که پایتخت سوئد است و از دانشگاهی که در این شهر واقع شده اند می توان Stockholm University، Stockholm School of Economics، KTH Royal Institute of Technology، Royal College of Music، Konstfack or the University of Arts, Crafts, and Design را نام برد.

لوند

که در بخش جنوبی سوئد قرار دارد و بالغ بر 44هزار دانشجو در دانشگاه لوند که قدیمی ترین دانشگاه اروپای شمالی است، مشغول به تحصیل هستند.

گوتنبرگ

این شهر هم محبوب دانشجویان و هم یکی از مقاصد توریستی کشور سوئد است، دو تا دانشگاه محبوب University of Gothenburg و Chalmers University of Technology در این شهر قرار دارند.

اوپسالا

شهر اوپسالا در نزدیکی پایتخت سوئد قرار دارد و دانشگاه های معروفی از جمله Uppsala University, Swedish University of Agricultural Sciences, Johannelund Theological Seminary, and Newman Institute که جز برترین دانشگاه های اروپا می باشند در این شهر تاسیس شده اند.

اومئو

بی تردید یکی از برترین شهرهای دانشجویی سوئد شهر Umeå است، دانشگاه دولتی Umeå در این شهر قرار دارد و حدود 40 برنامه بین المللی در این دانشگاه ارائه می شود.

ویزای تحصیلی سوئد

مجوز اقامت و ویزای تحصیلی سوئد، به گروهی از دوره های تحصیلی تعلق می گیرد که بیش از 90 روز هستند. اولین قدم برای اپلای ویزای تحصیلی این هست که از دانشگاهی به صورت تمام وقت و حضوری در سوئد، پذیرش گرفته باشید. ویزای همراه سوئد به صورت همزمان صادر می شود. تمکن مالی لازم برای یک نفر 13 هزار یورو می باشد.

اقامت دائم از طریق مهاجرت تحصیلی به سوئد

اخذ اقامت دائم سوئد از طریق تحصیل، یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین راه ها می باشد، دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این نکته را لازم هست در نظر بگیرند که مدت زمان تحصیل، برای اخذ اقامت دائم شما محاسبه نمی شود و بعد از پیدا کردن کار با گذشت 4سال، واجد شرایط اخذ اقامت دائم سوئد می شوید، (این نکته را در نظر داشته باشید که شما باید 4 سال مداوم در سوئد حضور داشته باشید) اما دانشجویان دوره دکترا  باتوجه به اینکه تحصیل آنها به عنوان شغل در نظر گرفته می شود، بعد از اتمام تحصیل میتوانند برای اقامت دائم درخواست دهند.