موسسه eustudy

آشنایی 0 تا 100 با شرایط تحصیل در هلند سال 2024✅

هلند یکی از کوچکترین کشورهای اروپای است، که به تحصیلات توجه زیادی نشان داده است و با اینکه از نظر وسعت از کشورهای کوچک قاره اروپا به حساب می آید، دانشگاه های زیادی در گروه های مختلف با آموزش در سطح جهانی وجود دارد که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند، به طور قطع میتوان گفت زبان انگلیسی دومین زبان رسمی این کشور بعد از زبان هلندی است، 95% از هلندی ها به زبان انگلیسی تسلط دارند و بدون دانش زبان هلندی می توانید در این کشور به تحصیل و کار بپردازید. مهاجرت تحصیلی به هلند برای افرادی که می خواهند در کشوری با آب و هوای 4 فصل، فرصت های کاری زیاد، تحصیل به زبان انگلیسی و دریافت اقامت دائم زندگی کنند، از بهترین گزینه ها هست. تخصص ما انتخاب بهترین رشته و دانشگاه برای تحصیل دانشجویان ایرانی در هلند است و می توانید با تکمیل فرم ارزیابی، با کارشناسان ما مشاوره تخصصی داشته باشید.

چرا تحصیل در هلند؟

  • تحصیل به زبان انگلیسی در تمامی مقاطع تحصیلی
  • امکان دریافت ویزای همراه برای خانواده و فرزندان زیر 18 سال
  • نداشتن محدودیت سنی
  • ویزای تضمینی برای ایرانی ها
  • دریافت بورسیه تحصیلی از دولت هلند و دانشگاه های این کشور

تحصیل در مدارس هلند

تحصیل در مدارس هلند از سن 5 سالگی آغاز می شود، تحصیل در مدارس دولتی هلند به زبان انگلیسی است و برای فرزندان افرادی که برای تحصیل در هلند به این کشور آماده اند، مدارس بین المللی پیشنهاد می شود، تحصیل در این مدارس به زبان انگلیسی است و البته دانش آموزان موظف به پرداخت شهریه هستند، به طور کلی تحصیل در مدارس هلند برای مهاجران رایگان نیست و تحصیل از سن 5 تا 16 سالگی اجباری است، اگر برای مهاجرت به هلند، روش تحصیلی را انتخاب کرده اید از این موضوع اطمینان داشته باشید که فرزندان شما تحت آموزش با یکی از بهترین سیستم های آموزشی جهان خواهند بود.

آموزش عالی در هلند

سیستم آموزش عالی هلند مانند سایر کشورها اروپایی از سیستم بولونیا (Bologna Process) پیروی می کند، سطح اول این سیستم تحصیل در مقطع کارشناسی با مدرک دیپلم است، سطح دوم، تحصیل کارشناسی ارشد با مدرک لیسانس و سومین سطح دکترا است که برای ورود به دوره دکتری باید مدرک کارشناسی در رشته ای مرتبط را داشته باشید.

موسسات آموزش عالی در هلند به دو گروه دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  • دانشگاه های پژوهش محور
  • دانشگاه های علمی کاربردی

همانطور که از این دو اسم مشخص است، تحصیل در دانشگاه های پژوهشی بر پایه تحقیقات و ارائه مقالات است در حالی که در دانشگاه های علمی کاربردی دانشجویان این فرصت را دارند که در آموزش های عملی بیشتری حضور داشته باشند.

اسامی دانشگاه های پژوهش محور هلند

هر چند امکان اشاره به اسامی تمامی دانشگاه وجود ندارد، اما می توان به تعدادی از آنها اشاره کرد:

  • دانشگاه فناوری دلفت
  • دانشگاه فناوری آیندهوون
  • دانشگاه اراسموس روتردام
  • دانشگاه لیدن
  • دانشگاه ماستریخت
  • دانشگاه تیلبرگ
  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه خرونینگن
  • دانشگاه توئنته
  • دانشگاه اوترخت
  • دانشگاه آزاد آمستردام
  • دانشگاه واخنینگن

اسامی دانشگاه های علمی کاربردی هلند

در این بخش به اسامی تعدادی از دانشگاه های علمی کاربردی (Applied Science) اشاره می کنیم:

  • دانشگاه علمی کاربردی آمستردام
  • دانشگاه هنر ArtEZ
  • مدرسه کسب و کار هلند
  • آکادمی طراحی آیندهوون
  • دانشگاه علمی کاربردی Fontys
  • دانشگاه علمی کاربردی HAN
  • دانشگاه علمی کاربردی Hanze
  • دانشگاه علمی کاربردی HAS
  • دانشگاه هنر اوترخت
  • دانشگاه علمی کاربردی Saxion

دانشگاه های برتر هلند 2024 برای تحصیل در هلند

برای مهاجرت به هلند از طریق تحصیل، انتخاب دانشگاه یکی از مهمترین فاکتورها هست، در هلند 70 دانشگاه و موسسه آموزش عالی برای پذیرش دانشجویان بین المللی وجود دارد که قدیمی ترین آن دانشگاه لیدن است که در سال 1575 میلادی تاسیس شده است، برآورد می شود که در حال حاضر بیش از 135 هزار دانشجوی بین المللی در هلند مشغول تحصیل هستند. در جدول زیر به برترین دانشگاه های هلند برای مهاجرت تحصیلی در سال 2024، اشاره می کنیم:

دانشگاه های برتر 2024 برای تحصیل در هلند
دانشگاه THE2024 QS2024
دانشگاه فناوری دلفت 48 =47
دانشگاه آمستردام 61 53
دانشگاه تحقیقاتی واخنینگن =64 =151
دانشگاه لیدن 77 =126
دانشگاه خرونینگن 77 139
دانشگاه اراسموس روتردام =99 =176

شرایط تحصیل در هلند با مدرک دیپلم

با داشتن مدرک دیپلم ایران می توانید برای اقامت تحصیلی به هلند اقدام نمایید، دانشگاه های هلند به دلیل ارائه انواع دوره ها به زبان انگلیسی محبوبیت زیادی در میان دانشجویان بین المللی دارند و تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند از این موضوع مستثنی نیست، دانشجویان ایرانی بعد از به اخذ دیپلم 12 ساله می توانند برای اپلای دانشگاه های هلند اقدام نمایند، از مهم ترین مدارک برای مهاجرت تحصیلی به هلند می توان به مدرک زبان و معدل خوب اشاره کرد. موضوع دیگری که لازم است برای تحصیل در هلند با مدرک دیپلم در نظر گرفته شود، این مورد است که مهاجرت به هلند برای تحصیل کارشناسی رایگان نیست و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه هستند، مدت زمان تحصیل کارشناسی در هلند با توجه به رشته و دانشگاه 3 الی 4 سال است. دانشگاه های هلند تا برای تحصیل با مدرک دیپلم تا 29 سالگی به شما فرصت می دهند و می توانید برای پذیرش درخواست دهید.

تحصیل در هلند کارشناسی ارشد

اگر بگوییم تحصیل در هلند برای مقطع کارشناسی ارشد، یکی از بهترین انتخاب ها برای مهاجرت تحصیلی است، اغراق نکرده ایم، زیرا می توانید در رشته ای متفاوت از رشته کارشناسی تحصیل کنید، امکان پذیرش کاندیشنال وجود دارد و تا سن 40/45 سالگی دانشگاه ها برای تحصیل با لیسانس برای مقطع کارشناسی ارشد در هلند به دانشجویان بین المللی پذیرش می دهند. تحصیل کارشناسی ارشد در بیشتر رشته ها در هلند به زبان انگلیسی است و برای اقامت تحصیلی هلند، دانشجویان باید حداقل آیلتس 6.0 یا معادل آن در تافل را ارائه دهند، پرداخت شهریه برای تمامی دوره های تحصیلی الزامی است و در هلند شرایط تحصیل رایگان برای کارشناسی ارشد تعریف نشده است.

تحصیل دکترا در هلند

تحصیل دکتری در هلند 3 تا 4 سال به طول می انجامد، دانشجویان بین المللی این فرصت را دارند که پوزیشن دکترایی را پیدا کنند که به عنوان موقعیت شغلی در نظر گرفته شود و نه تنها به صورت رایگان در هلند تحصیل کنند، حتی حقوق نیز دریافت نمایند. برای تمامی موقعیت های دکترا شرایط بدین صورت نمی باشد و گاها لازم است برای شروع تحصیل دانشجویان بین المللی شهریه پرداخت نمایند، که بورسیه ها و فاندهای مختلفی وجود دارد که هزینه تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش میدهند. برای تحصیل دکترا ارائه حداقل آیلتس 7 و یا نمره معادل آن در تافل الزامی است و داشتن رزومه قوی بسیار حائز اهمیت است، زیرا پوزیشن های دکترا بسیار رقابتی است و کمتر از 15 درصد از دانشجویان دوره دکترا در هلند را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

دوره زبان انگلیسی در هلند

مهاجرت تحصیلی به هلند فقط از طریق دوره زبان انگلیسی امکان پذیر نمی باشد، در هلند برای دانشجویان بین المللی دوره زبان انگلیسی ارائه نمی شود، تنها در صورتی امکان تحصیل در دوره زبان انگلیسی در هلند برای دانشجویان وجود دارد که از دانشگاهی پذیرش مشروط (کاندیشنال) به دلیل پایین بودن نمره زبان گرفته باشند، در این صورت دانشجو این امکان را دارد که در ابتدا در هلند دوره زبان انگلیسی را بگذارند که مدت زمان آن 6 تا 12 ماه است و بعد از آن تحصیل در رشته ای که پذیرش تحصیلی را دارد، آغاز نماید.

تحصیل زبان هلندی در هلند

آیا امکان اپلای برای دوره زبان هلندی در هلند وجود دارد؟ پاسخ این سوال خیر است، دانشجویان نمی توانند اقامت تحصیلی هلند برای دوره زبان هلندی را اخذ نمایند، اما بعد از ورود به کشور هلند با ویزای تحصیلی و اجازه اقامت دانشجویی می توانند در دوره های متنوع زبان هلندی که در دانشگاه های برتر این کشور تدریس می شود یا سایر موسسات خدمات آموزشی برای مهاجرین ارائه می دهند، شرکت کنند، این دوره ها شامل هزینه است اما با توجه به نوع دوره دانشجویان می توانند از تخفیف های دانشجویی استفاده کنند.

مراحل اپلای برای تحصیل در هلند

دانشجویان ایرانی برای اپلای و تحصیل در هلند باید این موضوع را بدانند که به طور کلی دانشگاه های هلند، به صورت سالیانه دوبار پذیرش دانشجو دارند، اما دانشگاه هایی هستند که تعداد بیشتری ورودی در سال دارند. بنابراین در اولین مرحله برای مهاجرت تحصیلی به هلند دانشگاه های مورد نظرتان را انتخاب نمایید، پیشنهاد ما این است که برای حداقل 3 دانشگاه درخواست دهید، مراحل اپلای تحصیل در هلند را می توان به صورت زیر بیان کرد:

1. انتخاب دانشگاه

2. آماده سازی مدارک لازم قبل از ددلاین دانشگاه

3. ساخت حساب کاربری و آپلود مدارک

4. پرداخت اپلیکیشن فی (در صورتی که لازم باشد)

5. سابمیت مدارک و منتظر بودن برای اعلام نتایج

6. بررسی ایمیل برای اطلاع از نتیجه ادمیشن

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های هلند

مدارکی که دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند و مهاجرت تحصیلی به این کشور نیاز دارند، براساس رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت است، اما به صورت کلی ارائه برخی از مدارک برای همه دانشگاه ها الزامی است، در این بخش به مدارک الزامی برای اقامت تحصیلی هلند اشاره می کنیم:

  • پاسپورت معتبر
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی گذشته
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس/ تافل)
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • معرفی نامه / سابقه کار
  • پرداخت اپلیکیشن فی

هزینه تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند، مانند مدارک لازم به فاکتورهایی مختلفی بستگی دارد و در اینجا ما فقط به بازه هزینه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف اشاره می کنیم، برای اطلاع از شهریه تحصیل لازم است به سایت دانشگاه مورد نظر و دپارتمان مربوطه مراجعه نمایید.

  • تحصیل کارشناسی در هلند: شهریه سالیانه 8 تا 19 هزار یورو
  • تحصیل ارشد در هلند: 7 تا 23 هزار یورو در سال
  • تحصیل دوره زبان انگلیسی در هلند: 5 تا 8 هزار یورو برای یک دوره آموزشی
  • با توجه به شرایط تحصیل دکترا در هلند، هزینه ای اعلام نمی شود.

دریافت بورسیه برای تحصیل در هلند

بورسیه های تحصیلی در هلند را می توان در دو گروه در نظر گرفت، بورسیه ای 5 هزار یورویی برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که با توجه به زمان اپلای و رزومه تحصیلی به دانشجویان اعطا می شود و همه دانشجویان شانس دریافت این بورسیه 5000 یورویی را دارند، بورسیه هایی دیگری نیز توسط هر دانشگاه و دپارتمان برای دانشجویان برتر در نظر گرفته می شود که دانشجویان با توجه به رزومه علمی واجد شرایط دریافت این بورسیه ها خواهند شد.

کار همزمان با تحصیل در هلند

دانشجویان با داشتن اقامت تحصیلی هلند، این اجازه را دارند که به صورت همزمان با تحصیل در دانشگاه، کار پاره وقت تا 16 ساعت در هفته داشته باشند، این فرصتی بسیار خوب است که به دانشجویان برای تامین هزینه های تحصیل کمک می کند و در کنار این مهم برای ورود به بازار کار آماده می شوند، در تعطیلات دانشگاه اجازه کار از 16 ساعت در هفته به 40 ساعت در هفته افزایش می یابد، دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی یک سال اجازه اقامت و جست و جوی کار در هلند را نیز دارند که به آن orientation year می گویند.

مدارک و شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل در هلند

متقاضیان ویزای تحصیلی هلند، بعد از دریافت نامه پذیرش از دانشگاهی در این کشور می توانند مراحل درخواست ویزای تحصیلی را آغاز نمایند، همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، ویزای تحصیلی هلند را در گروه ویزاهای تضمینی دسته بندی می کنیم زیرا شانس ریجکتی آن بسیار پایین است و دانشگاه به عنوان اسپانسر شما، بخشی از پروسه ویزای شما را انجام میدهد، از سری مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی هلند می توان به مدارک زیر اشاره کرد:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • پرداخت شهریه
  • تمکن مالی
  • بیمه دانشجویی در صورت اعلام دانشگاه
  • تکمیل فرم MVV
  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • بیومتریک

پس از اتمام تحصیلات در هلند

دانشجویان پس از پایان تحصیل در هلند، یکسال فرصت جست و جوی کار دارند ک با پیدا کردن کار ویزای آنها به ویزای کاری تبدیل می شود، با داشتن ویزای کار و پرداخت مالیات دانشجویان می توانند برای دریافت اقامت دائم هلند اقدام نمایند، بنابراین مهاجرت تحصیلی به هلند می تواند منجر به دریافت اقامت و پاسپورت این کشور شود.



فرم درخواست مشاوره رایگان برای مهاجرت تحصیلی به هلند

کدام دانشگاه هلند را انتخاب کنم؟

لیست دانشگاه های معتبر کشور هلند


سوالات متداول

  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مدیریت MBA در هلند کدامند؟

    طیف گسترده ای از انتخاب ها برای دانشگاه های هلند برای MBA وجود دارد. چند دانشگاه برتر MBA در هلند عبارتند از: دانشگاه تیلبورگ، دانشگاه آمستردام، دانشگاه اراسموس، دانشگاه علوم کاربردی Hanze، دانشگاه کسب و کار Nyenrode، دانشکده بازرگانی بین‌المللی، دانشگاه ماستریخت، دانشگاه وبستر، دانشگاه علوم کاربردی لاهه، و دانشگاه علوم کاربردی ساکسیون.

  • آیا دانشجویان بین المللی اجازه کار در هلند را دارند؟

    اگر دارای مجوز اقامت دانشجویی در هلند هستید، می توانید در این کشور مشغول به کار شوید، با این حال، ساعات کاری شما به 16 ساعت در هفته در طول سال یا تمام وقت در ماه های تابستان (ژوئن تا آگوست) محدود می شود.

  • برای پذیرش چند بار در سال برای هلند می توان اقدام کرد؟

    در هلند به طور کلی دو ورودی وجود دارد، ورودی سپتامبر و فوریه. ورودی ماه سپتامبر، پذیرش اصلی هلند است و همه دانشگاه ها تمام برنامه های تحصیلی خود را برای پذیرش ماه سپتامبر در هلند ارائه می دهند. دومین پذیرش هلند، ماه فوریه است، دانشجویانی که فرصت پذیرش در ماه سپتامبر را از دست داده اند می توانند برای پذیرش زمستانی اقدام کنند.

  • مدت زمان پردازش و دریافت ویزای تحصیلی هلند چقدر است؟

    مدت زمان فرآیندِ دریافت ویزای تحصیلی هلند، یک تا سه ماه است، به همین دلیل پیشنهاد می شود در اولین فرصت بعد از دریافت پذیرش تحصیلی نسبت به دریافت ویزا اقدام نمایید.

  • آیا برای تحصیل در هلند، بورسیه و اسکالرشیپ داده می شود؟

    بله، بورسیه های تحصیلی زیادی در هلند برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. برنامه کمک هزینه تحصیلی هلند، برنامه بورسیه هلند، اراسموس موندوس، برنامه دانشگاه لیدن، برنامه دانشگاه رادبود، برنامه شهروند جهان لاهه، برنامه کمک هزینه تحصیلی VU، بورسیه های دانشگاه Twente، بورسیه های تعالی آمستردام، بورسیه های اریک بلومینک، بورسیه های تعالی اوترخت برخی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان هستند.

  • آیا داشتن آیلتس برای تحصیل در هلند الزامی است؟

    هنگام درخواست برای دوره های تحصیلی در هلند، لازم است که به خوبی انگلیسی صحبت کنید، بخوانید و بنویسید. از این رو، نمره آیلتس یا نمره آزمون معادل آن برای اثبات مهارت انگلیسی شما در درخواست دانشگاه مهم و الزامی است.

  • چرا دانشجویان بین المللی تحصیل در هلند را انتخاب میکنند؟

    سیستم آموزش عالی هلند به دلیل کیفیت بالا شهرت جهانی دارد. دلایل انتخاب هلند برای تحصیلات عالی عبارتند از: برنامه های فنی و تحقیقات معروف، محیط مطالعاتی واقعا بین المللی، بورسیه ها و کمک های مالی هلند، و غیره.