موسسه eustudy

انتخاب دانشگاه برای تحصیل در کانادا

انتخاب دانشگاه برای تحصیل در کانادا

9 دی , 1402

کانادا امروزه میزبان بیش از 800000 دانشجوی بین المللی است که یکی از بزرگترین جمعیت دانشجویان بین المللی در جهان است. بخش عمده ای از این محبوبیت به دلیل موسسات آموزشی عالی کشور و همچنین فرصت های امیدوار کننده اشتغال و اقامت دائم پس از فارغ التحصیلی است. در حالی که داشتن گزینه های آموزشی فراوان در نهایت به نفع دانشجویان بین المللی بوده است، اما می تواند انتخاب کالج یا دانشگاه در کانادا را سخت کند. این مقاله برگرفته از CIC News برای کمک به دانشجویان بین المللی جدید آماده شده است.

قسمت 1: بررسی الزامات و شایط

قبل از انتخاب دانشگاه و برنامه ایده آل خود برای تحصیل در کانادا، باید مطمئن شوید که موسسه انتخابی شما یک موسسه آموزشی تعیین شده (Designated learning Institute-DLI) است DLI ها تنها مؤسسات آموزشی در کانادا هستند که مجاز به پذیرش دانشجویان بین المللی و تأمین مسکن برای آنها هستند.

دانشجویان بین المللی (که مایل به کار در کانادا پس از فارغ التحصیلی خود هستند) همچنین باید با DLI خود مطمئن شوند که برنامه انتخابی آنها شرایط لازم برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) را دارد. PGWP  معمولاً برای طول مدت تحصیل (حداکثر سه سال) داده می شود و یک مجوز کار است که به فارغ التحصیلان بین المللی اجازه می دهد در بیشتر صنایع و برای اکثر کارفرمایان کار کنند.

PGWP ها همچنین برای دانشجویانی که می خواهند پس از تحصیل به طور دائم در کانادا مستقر شوند ضروری است، زیرا اکثر مسیرهای اقامت دائم (PR) که برای دانشجویان بین المللی باز است به حداقل یک سال تجربه کاری تمام وقت نیاز دارند.

بخش 2: ملاحظات عمومی مدرسه و برنامه

حتی قبل از نگاه کردن به یک دانشکده یا برنامه خاص، دانشجویان باید برای ارزیابی ویژگی‌های عمومی‌تر کالج‌ها و دانشگاه‌های بالقوه وقت بگذارند تا ایده بهتری از آنچه تجربه پس از دوره متوسطه آنها ممکن است به همراه داشته باشد، داشته باشند. بنابراین، دانشجویان می‌توانند دانشگاه خود را بر اساس شایستگی‌ها و امکانات کلی آن انتخاب کنند، چیزی که می‌تواند مهم باشد، زیرا 75 تا 80 درصد از دانشجویان مدرک یا برنامه خود را در مقطعی از تحصیل تغییر می‌دهند.

برخی از این ملاحظات عبارتند از:

  • پردیس/زندگی دانشجویی: این شامل عواملی مانند: محوطه دانشگاه چگونه است؟ نسبت به سایر امکانات/مراکز جمعیتی در کجا قرار دارد؟ به چه باشگاه ها و انجمن های دانشگاهی می توان پیوست؟ چه گزینه های آشپزی در محوطه دانشگاه یا نزدیک به آن وجود دارد؟ و غیره.؛
  • خدمات دانشجویی: خدماتی که دانشجویان می‌توانند از آنها استفاده کنند، ارتباط نزدیکی با زندگی دانشجویی دارند: این خدمات می‌تواند شامل همه چیز از کمک پزشکی گرفته تا دسترسی به شبکه‌های فارغ‌التحصیلان، قیمت‌ها و پیشنهادات ترجیحی در مورد کالاها و خدمات، کارت اتوبوس و موارد دیگر باشد. خدمات دانشجویی و می تواند یک امتیاز عالی برای برنامه و زندگی دانشجویی فرد باشد، با خدمات اضافی که به طور بالقوه در دسترس کسانی است که به آنها نیاز دارند.
  • نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجویان: یکی دیگر از موارد مهم، نسبت اعضای هیئت علمی (استاد، استادیار، دستیار آموزشی و ...) به دانشجویان است. این نسبت می‌تواند بر همه چیز، از کیفیت تدریس، دسترسی (و به موقع بودن دسترسی) تا ساعات اداری، منابع پزشکی و بهداشتی و خدمات گسترده‌تر دانشجویی تأثیر بگذارد. به طور کلی، هر چه نسبت برابرتر باشد، بهتر است.
  • امکانات برای یادگیری مشارکتی (co-op) امکانات همکاری در طول برنامه همچنین می تواند یک عامل کلیدی برای بسیاری از دانشجویان باشد. این برنامه‌ها به دانشجویبان این امکان را می‌دهد که در یک کسب‌وکار (اغلب مرتبط یا شریک با مؤسسه آموزشی خاص) و کسب تجربه شغلی و حرفه‌ای ارزشمند باشند. اغلب، برای این فرصت‌های کاری حقوق پرداخت می‌شود و به دانشجویان فرصت ارزشمندی می‌دهد تا قبل از فارغ‌التحصیلی، هم کسب درآمد کنند و هم حرفه‌ای ارزشمند در این راه پیدا می کنند.
  • چشم انداز شغلی پس از فارغ التحصیلی: مهمترین نکته برای بسیاری از دانشجویان بین المللی، آینده شغلی پس از فارغ التحصیلی است. یکی از بهترین منابع برای یادگیری در مورد این موضوع، از دانشگاه یا دانشکده خاصی است که مد نظر شماست، زیرا بسیاری از مؤسسات آموزشی این آمار را به صورت آنلاین منتشر می کنند. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند از وب‌سایت‌هایی مانند JobBank.ca و گزارش‌های آمار کانادا در مورد مشاغل خالی بر اساس صنعت استفاده کنند تا شرایط بازار کار مرتبط با آنها را بهتر درک کنند.

بخش سوم: دقیق شوید

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاهها، رتبه‌بندی دانشگاه ها را، هم بر اساس مدرسه و هم بر اساس برنامه، منتشر می‌کنند. اینها می توانند منابع بسیار خوبی برای کمک به محدود کردن جستجوی شما باشند، به خصوص با توانایی فیلتر کردن رتبه بندی بر اساس ملاحظات مختلف مانند کشور/منطقه، دانشکده/رشته تحصیلی و موارد دیگر باشد، هم دانشجویان بین المللی که به دنبال انجام تحقیقات عمومی در مورد یک دانشگاه هستند و هم کسانی که می خواهند در مورد یک دانشکده خاص در یک دانشگاه اطلاعات بیشتری کسب کنند، می توانند از اطلاعات ارائه شده در این رتبه بندی بهره مند شوند.

سه مورد از معتبرترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های، Quacquarelli Symonds (QS)، رتبه‌بندی دانشگاه‌های آموزش عالی تایمز، و رتبه‌بندی دانشگاهی دانشگاه‌های جهان (ARWU) هستند که به رتبه‌بندی شانگهای نیز معروف است. هر کدام از یک روش منحصر به فرد برای به دست آوردن نتایج خود استفاده می کنند:

موسسه Eustudy

تحصیل در کانادا

کسب تمامی اطلاعات برای تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

سیستم رتبه بندی THE

رتبه بندی دانشگاه های جهان آموزش عالی تایمز

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز از 13 معیار، که در پنج بخش طبقه‌بندی شده‌اند، برای ارزیابی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند. مؤسساتی که تحصیلات کارشناسی ارائه نمی کنند یا در بهره وری تحقیقاتی ضعیف عمل می کنند، از بررسی در این رتبه بندی حذف می شوند.

فرآیند ارزیابی شامل پنج دسته زیر است:

  • تحصیلات (که 30 درصد از کل نمره را تشکیل می دهد): این با یک نظرسنجی شهرت (15٪)، نسبت استاد به دانشجو (4.5٪)، نسبت مدرک دکتری به کارشناسی (2.25٪)، نسبت مدارک دکترا تعیین می شود. به کارکنان دانشگاهی (6٪) و درآمد کلی سازمانی (2.25٪) اعطا می شود.
  • تحقیق (30٪ از کل امتیاز): این شامل داده های نظرسنجی شهرت (18٪)، درآمد تحقیق (6٪)، و تعداد مقالات پژوهشی به ازای هر عضو هیئت علمی (6٪) است.
  • استناد به تحقیقات (30%): این با توجه به تعداد دفعاتی که به تحقیقات یک دانشگاه استناد شده است، با در نظر گرفتن رشته دانشگاهی خاص قضاوت می شود.
  • دیدگاه بین المللی (7.5٪ در امتیاز): این بر اساس تعداد دانشجویان بین المللی در مقابل داخلی (2.5٪)، بین المللی در مقابل کارکنان داخلی (2.5٪)، و میزان همکاری های تحقیقاتی بین المللی (2.5٪) است. و
  • درآمد حاصل از صنعت (شامل 2.5 درصد از امتیاز کلی): این درآمد از درآمد حاصل از صنعت به دست می آید که نسبت به تعداد کارکنان دانشگاهی شاغل محاسبه شده و برای برابری قدرت خرید (PPP) تنظیم می شود.

رتبه بندی دانشگاه QS

رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS دانشگاه ها را بر اساس شش معیار عملکرد کلیدی مرتبط با تحقیق، تدریس، اشتغال پذیری دانشجویان و چشم انداز بین المللی ارزیابی می کند. برای واجد شرایط بودن برای این رتبه‌بندی، یک دانشگاه باید برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه دهد و در حداقل دو بخش از پنج بخش بزرگ دانشکده (هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی و مدیریت، علوم طبیعی، علوم زیستی و پزشکی) مشارکت کند.

تفکیک امتیاز کلی به شرح زیر است:

  • شهرت آکادمیک (40%): این از طریق یک نظرسنجی جهانی از متخصصان دانشگاهی به دست می آید که وظیفه دارند به موسسات برتر در زمینه های مربوطه اشاره کنند.
  • شهرت کارفرما (10%): این داده‌ها از یک نظرسنجی جهانی از کارفرمایان فارغ‌التحصیل می‌آیند که دانشگاه‌هایی را که بهترین فارغ‌التحصیلان را برای صنعت خود دارند، مشخص می‌کنند.
  • نسبت دانشجو به استاد (20%): این نشان دهنده کیفیت تدریس و پشتیبانی ارائه شده توسط موسسه است.
  • استنادات پژوهشی به ازای هر عضو هیئت علمی (20%): با نظم و انضباط عادی شده است، این نشان دهنده اثربخشی تحقیقات یک دانشگاه است.
  • سهام هیئت علمی بین المللی (5%): این نشان دهنده توانایی یک دانشگاه برای جذب هیئت علمی از خارج است. و
  • سهام دانشجویان بین المللی (5%): این نشان دهنده توانایی یک دانشگاه برای جذب دانشجو از خارج از کشور است.

رتبه بندی آکادمیک دانشگاه های جهان / رتبه بندی شانگهای

  • رتبه بندی دانشگاهی دانشگاه های جهان (AWRU) شش معیار برتری پژوهشی را می سنجد. این رتبه‌بندی همه دانشگاه‌هایی را در نظر می‌گیرد که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان مدال فیلدز، دانشگاهیان پراستناد، مقالاتی در Nature یا Science، یا حجم قابل توجهی از مقالات نمایه‌شده توسط Science Citation Index-Expanded (SCIE) یا Social Science Citation Index (SSCI) هستند).
  • فارغ التحصیلان (با احتساب 10٪ از کل امتیاز): ارزیابی بر اساس شمارش فارغ التحصیلان مؤسسه ای که جوایز نوبل و مدال های فیلدز را کسب کرده اند، با تأکید بر آخرین دریافت کنندگان تعیین می شود.
  • جوایز (20%): ارزیابی بر اساس تعداد کارکنان مرتبط با مؤسسه‌ای که جوایز نوبل را در بخش‌های فیزیک، شیمی، پزشکی، و اقتصاد دریافت کرده‌اند، همچنین مدال‌های فیلدز در گروه ریاضی تعیین می‌شود، با تأکید بر بیشترین تأکید. دریافت کنندگان اخیر؛
  • پژوهشگران با استناد بالا (20%): ارزیابی با تعداد پژوهشگران پراستناد یک موسسه تعیین می‌شود، که با جدیدترین فهرست منتشر شده توسط تامسون رویترز هم‌راستا است.
  • مقالات در Nature and Science (20%): ارزیابی به تعداد مقالات منتشر شده در این دو نشریه تاثیرگذار (Nature and Science) در یک بازه زمانی چهار ساله بستگی دارد. این دسته برای مؤسسات تخصصی در علوم انسانی و اجتماعی اعمال نمی شود.
  • مقالات نمایه شده (20%): ارزیابی با تعداد مقالات نمایه شده در سال تقویم قبل در نمایه استنادی Science-Expanded و Social Science Citation Index تعیین می شود، با وزن مقالاتی که در نمایه استنادی علوم اجتماعی دو برابر وزن داده شده اند. و
  • عملکرد سرانه (10%): نمرات وزنی کل از سایر شاخص ها تقسیم بر تعداد کل کارکنان دانشگاهی معادل تمام وقت در موسسه.

موقعیت مکانی دانشگاه

آخرین موضوعی که باید برای انتخاب دانشگاه یا کالج در کانادا در نظر بگیرید، مکان دانشگاه است، شهری که دانشگاه در آن قرار داد فاکتور بسیار مهمی است، زیرا می تواند برای برنامه استانی (PNP) تاثیر گذار باشد، برنامه ای که برای مهاجرین در سراسر کانادا است و  بسیاری از استان ها، مسیرهای ویژه ای را برای مهاجران در راستای اخذ اقامت دائم دارد.

موسسه Eustudy

تحصیل در کانادا

جهت دریافت مشاوره اولیه رایگان برای مهاجرت تحصیلی، فرم ارزیابی را تکمیل نمایید

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت