موسسه eustudy

تحریم دانشگاه های ایران از توسط دولت کانادا

تحریم دانشگاه های ایران از توسط دولت کانادا

1 بهمن , 1402

اتاوا - دولت فدرال بر اساس محدودیت‌های جدیدی که اعلام شد، تحقیقات علمی حساس مرتبط با ده‌ها مدرسه، مؤسسه و آزمایشگاه در چین، ایران و روسیه را تأمین مالی نخواهد کرد.

در میان 11 حوزه تحقیقاتی مهم استراتژیک می توان به هوش مصنوعی و فناوری داده های بزرگ، علوم کوانتومی و هوافضا و سیستم های ماهواره ای اشاره کرد.

اتاوا نگران است که دشمنان خارجی مصمم به کسب تحقیقات حساس و مالکیت معنوی کانادایی از طریق مشارکت در پروژه‌هایی با دانشگاهیان در کانادا هستند.

این اعلامیه بر اساس یک بیانیه فدرال صادر شده در 14 فوریه 2023 است، مبنی بر اینکه تحقیقات در زمینه های کلیدی در صورتی که افراد درگیر وابسته به موسسات مرتبط با سازمان های نظامی، دفاعی یا امنیت ایالتی کشورهایی باشند که خطری برای کانادا تلقی می شوند، تامین مالی نخواهد شد.

دولت فهرستی از حوزه‌های تحقیقاتی حساس فناوری و فهرستی تکمیلی از سازمان‌های تحقیقاتی نام‌گذاری شده را منتشر کرده است که اگر محققان به دنبال بودجه فدرال هستند، باید از ارتباط با آنها اجتناب کنند.

لیست ها به طور مرتب مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا از به روز بودن آنها اطمینان حاصل شود.

از جمله سازمان‌های فهرست‌شده می‌توان به آکادمی الکترونیک و فناوری اطلاعات چین، دانشگاه صنعتی شریف ایران و سی و سومین موسسه تحقیقاتی و آزمایشی علمی اشاره کرد.

دولت می‌گوید محققان باید توجه داشته باشند که مؤسساتی که در حال حاضر در فهرست سازمان‌های تحقیقاتی پرچم‌دار نیستند، ممکن است خطری را به همراه داشته باشند.

طبق قوانین، متقاضیانی که برای کمک هزینه در یک زمینه تحقیقاتی حساس درخواست می‌کنند، باید تایید کنند که به یک مؤسسه فهرست‌شده وابسته نیستند یا از آنها کمک مالی یا حمایت غیر نقدی دریافت نمی‌کنند.

دولت می‌گوید: پس از تأیید، یک محقق باید در طول مدت کمک مالی از سیاست پیروی کند.

در مطالب مختصر در این سیستم می‌گوید: 'هیچ محققی که به یک سازمان فهرست‌شده مرتبط است، نمی‌تواند در فعالیت‌های تحقیقاتی - از جمله همکاری‌ها و انتشارات مشترک - که توسط کمک مالی پشتیبانی می‌شود، شرکت کند.'

 سفارت چین در اتاوا بلافاصله این سیاست را در بیانیه ای اعلام کرد و گفت که کانادا از نگرانی های بی اساس برای سیاسی کردن و تضعیف مبادلات علمی که به نفع هر دو کشور است، استفاده می کند.

سفارت روسیه و وزارت امور خارجه ایران بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.دولت فدرال در مطالب پیشینه خود تاکید می کند که سیاست جدید با مشورت جامعه پژوهشی تدوین شده است.

دولت می‌گوید در حالی که قوانین به زودی اجرایی می‌شوند، به مؤسسات و محققان «زمان کافی» برای درک و اجرای اقدامات داده می‌شود.

در تدوین قوانین جدید، به نظر می‌رسد که مقامات فدرال به موازنه کردن مزایای تحقیقات باز و مشارکتی با نیاز به محافظت از پیشرفت‌های پیشرفته در برابر قدرت‌های متخاصم که می‌تواند امنیت ملی کانادا را تضعیف کند، توجه دارند.انجمن معلمان دانشگاه کانادا گفت که نگران است که اتاوا بیش از حد پیش رفته باشد.

دیوید رابینسون، مدیر اجرایی گروه، گفت: «در حالی که شفافیت قابل قدردانی است و ممکن است خطرات امنیتی مشروع وجود داشته باشد، CAUT همچنان نگران محدود کردن تبادل جهانی تحقیقات علمی، تاثیرات منفی بر آزادی آکادمیک و تأثیر وحشتناک کلی بر حوزه‌های تحقیقاتی خاص است که به کانادایی‌ها وارد می‌شود».

علاوه بر این، نگرانی‌های جدی در مورد هدف قرار دادن دانشگاهیان از یا تبار کشورهای مورد نظر توسط آژانس‌های امنیتی وجود دارد.

گروهی از دانشگاه‌های تحقیقاتی بزرگ کانادا که به نام U15 شناخته می‌شوند، گفتند که این فهرست‌ها «منبع اضافی برای اطلاع‌رسانی در مورد اقداماتی که قبلاً توسط دانشگاه‌های تحقیقاتی انجام شده‌اند» فراهم می‌کند و اینکه دانشگاه‌های بزرگ از مقررات فدرال پیروی می‌کنند.

چاد گافیلد، رئیس این گروه، در بیانیه‌ای کتبی گفت: «دانشگاه‌های U15 به شرکای تحقیقاتی در سطح بین‌المللی متعهد هستند و پردیس‌های پرورش دهنده (که) برای افراد با هر پیشینه‌ای پذیرا و فراگیر هستند.» برای این هدف حیاتی باشد.

این تحریم ها می تواند به پذیرش دانشجویان از دانشگاه های صنعتی شریف و شهید بهشتی تاثیر می گذارد.